Trening gjør meg syk

Hvor skal jeg begynne... Er det vel en ting som det alltid er i fokus så er det trening og kosthold..
Man skal trene så og så mye i uka og spise sunt og riktig. Jeg skulle virkelig ønske at jeg var der men det er jeg dessverre ikke.

 


Dette bilde er tatt før jeg ble syk.
 

Jeg har alltid ønsket å være en jente som liker å trene.
Jeg har ikke trent på over to år. Men det er ikke bare det at jeg ikke liker å trene men jeg har også en skrekk for trening. 
Jeg har vært medlem i flere treningsstudioer men jeg har ikke klart å dra dit. Jeg får angst med engang jeg kommer på et treningsstudio. Jeg blir skikkelig uvel,kvalm,svimmel,sosialangst og angstanfall. 
Jeg prøvde meg på trening for 5 uker siden. Jeg kom inn på treningsstudioet og så meg rundt å måtte bare gå med engang. Angsten tok meg. 
For det første så har jeg null selvtillit og har mistet all troen på meg selv. Så jeg er redd for at jeg ikke gjør det riktig. Og om jeg rett å slett ser dumt ut. Hører kanskje veldig teit ut men det er faktisk veldig ubehagelig og vondt å føle det sånn om seg selv. Jeg vil jo så gjerne trene men angsten stopper meg. 
Jeg har også funnet ut siden jeg fikk ME, at trening på studio er for tøft for meg og helsa mi. Jeg blir utslitt og sengeliggende i flere dager om jeg skal drive å løfte vekter og løpe på en tredemølle. For meg er det bare en kamp å skulle gå en lang tur med hundene mine. 
Jeg misunner de som kan dra og trene uten å bli skikkelig syk av det. Jeg vil også ha en kropp og helse jeg kan være fornøyd med. 

Får bare ta et skritt av gangen og håpe at en dag så er jeg der at jeg kan dra på treningsstudio uten å bli syk av det. 
I mellomtiden får jeg nøye meg med å heller spiste riktig og lufte hundene mine å fokusere på å komme tilbake til hverdagen. 
Har du noen råd eller tips så del gjerne med meg. 

 





Ønsker alle en fin mandag.
LT

#Helse #Livsstil 

10 kommentarer

Marlen

09.05.2016 kl.12:23

Jeg klarer heller ikke å trene, men jeg går tur i skog og mark eller langs veien, det er det eneste som funker for meg:) Finn det som passer for deg, omså litt hjemmetrening med lette manualer hvis du ønsker å drive med sånn type trening. Kjøp deg en treningsmatte og sett på musikk du liker så er du plutselig i gang, i ditt eget tempo, helt alene:)

Lykke til, hilsen Marlen:)

shanaemilie

09.05.2016 kl.12:24

Heisann. Jeg sliter litt med det samme som deg. Bortsett fra angsten for treningsstudio da. Men jeg har måttet hvile hele tiden i ober 2 år, og hvile har jeg gjort. Jeg har lyttet til kroppen og bestemte meg for ikke å ha dårlig samvittighet om den lengste turen jeg gikk var mellom senga mi og sofaen, og sofaen og badet. Så om jeg skal gi noen tips til deg, så er det tipset. Hvile, hvile og hvile. Når du så begynner å føle deg bedre, SÅ kan du prøve forsiktig med lystbetonte aktiviteter. Men sjeldent og stopp før du blir sliten! 😊 Jeg skrev litt om dette i blogginnlegget mitt i dag, så du mp bare lese litt der, om du vil. Håper du tar vare på deg selv og kroppen din, og at det snart snur for deg.

Karoline.

09.05.2016 kl.13:14

Sjøl ME syk. Kan ikke trene at all. Blir helt ødelagt da. Æ va trenings narkoman da æ ble syk. Så live mitt ble snudd på hodet. Æ prøve trene men blir ligganes i ukesvis etterpå. Så hold mæ til å spise kun mat æ treng. Treng ikke mye da æ kun hold mæ rolig. Åså spis æ gluten fritt som også hjelpe så man ikke blir så oppblåst og ser større ut😊

Lykke til med treninga. Sku ønske æ klarte.

Malene

09.05.2016 kl.14:52

Jeg ble diagnosert med ME og fibromyalgi for bare 3 mnd siden. Tidligere trente jeg 5 dager i uka, var sosial hver dag og hadde fortsatt et snitt på 4,5 på skolen. Dette er tre år siden. I løpet av de tre siste årene har jeg bare svinnet mer og mer bort, og merker at trening tar veldig mye på. Både fysisk og psykisk. Jeg er redd for å gå på trening i frykt for å bli sengeliggende. Derfor nøyer jeg meg med turer istedet når jeg kjenner at jeg har form nok til det. Det som hjelper ang trening er at jeg aksepterer at jeg er syk. Gå på de dagene du klarer og hold deg unna skikkelig kardio trening. Kardio trening gjør deg sykere, hold deg til styrke når du først er på et treningsstudio. Og for all del - gi deg en stor klapp på skuldra uansett hvilken aktivitet du fullfører, for det er faktisk veldig vanskelig for oss

sykdommenME

15.05.2016 kl.15:46

Malene: Huff da så trist å høre. Takk for at du deler med meg det setter jeg stor pris på. Håper du får fine dager fremover og har noen rundt deg som støtter deg. Stor klem fra meg <3

Linda

09.05.2016 kl.15:35

Hei :) jeg er i ferd med å bli frisk etter flere år med utmattelser.

Det som har hjulpet meg mest er å spørre kroppen min hver gang jeg kjenner antydning til ubehag ( uro,kvalme,svimmelhet, lys- lyd- ømfintlighet, svie i øynene, hjertebank, akutt slitenhet,eller bare forvarsel på disse): Hva har jeg behov for akkurat nå!?! Da leder kroppen i den retningen slik at den får dekket behovene, fylle på tanken, for å holde den retningen som skaper balanse. Dette har hjulpet meg å navigere, og slik unngå å "havne utfor". Behovene kan noen ganger være så små / store som å ha 30 min for meg selv, sitte på plana og se på blomster, drikke vann,spise eple. Lære å kommunisere med kroppens varslingssystem, og den får tillit til å bli hørt på, og da tar lettere over selv etterhvert som den blir stødigere i riktig spor.

Dette å spørre kroppen om behovet akkurat nå, har vært som en varsellampe, en unik greie jeg vil anbefale deg å prøve.

Lykke til :)

Mvh Linda

sykdommenME

15.05.2016 kl.15:45

Linda: Takk for at du deler, det setter jeg stor pris på <3
Ha en fin dag og lykke til deg også <3

Linn

11.05.2016 kl.12:04

Last ned appen 7 minute workout. Jeg bruker den innimellom når jeg har ork til litt trening. Har også lastet ned en mindfullness app som jeg bruker når smertene er intense. Lykke til! :)

Elise

13.05.2016 kl.13:13

Hei!

Kom tilfeldigvis over bloggen din, og må få si at du skriver veldig bra om hvordan hverdagen med en sykdom som ME faktisk er.

Jeg er selv fysioterapeut og har litt erfaring med ME. Når det kommer til trening er nok det viktigste å lytte til kroppen sin (som det virker som du gjør), og tenke at trening ikke nødvendigvis innebærer vekter og tredemølle. Å gå opp en trapp, en tur med hundene, uttøyning, yoga og lett styrke med kroppsvekt på stuegulvet er vel så viktig!

Masse lykke til, håper du får en god periode snart :)

Elise

sykdommenME

15.05.2016 kl.15:39

Elise: Takk for det :)
Det stemmer. Viktigste av alt er å lytte til kroppen. Takk for at du tok deg tid til å dele og skrive til meg. En stor klem fra meg <3

Skriv en ny kommentar

sykdommenME

sykdommenME

28, Trondheim

Linnnordskag@hotmail.com

Kategorier

Arkiv

hits